Home » Blog » Familiebelangen goed geregeld » Rouw is een persoonlijk proces

Rouw is een persoonlijk proces

door | 29 nov, 2021 | Familiebelangen goed geregeld

Op een natuurlijke “eigen” methode leren omgaan met rouw

Rouw kan gepaard gaan met allerlei emoties en lichamelijke klachten. Klachten die als heftig ervaren kunnen worden. Het kan zelfs leiden tot verlamming van eigen emoties, angst en paniekaanvallen en niet meer kunnen functioneren in het dagelijks leven. Wat je voelt bij rouw is bij iedereen verschillend. Het is een persoonlijk proces en uit zich in diverse symptomen.

Veel emotionele gevoelens nemen de overhand zoals verdriet, onmacht, boosheid, eenzaamheid, piekeren, hulpeloosheid en/of negatieve depressieve gedachten. Rouw zorgt ook voor lichamelijke reacties die niet makkelijk lijkt te verdwijnen. Denk hierbij aan moeheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, slaapproblemen, lusteloosheid en verminderde eetlust. Een rouwproces is niet leeftijd gebonden, ieder kind en volwassenen rouwt op zijn eigen manier en eigen tempo.

Je weet dat je leven verder gaat, maar hoe?

Rouw is een ervaring van verlies in het menselijk lichaam wat heel veel met je doet. Het omgaan met verlies wordt rouwen genoemd. Rouw komt voor bij elke vorm van verlies en niet alleen bij het overlijden van je dierbaren. Hier staan een aantal levenservaringen waar je rouw kan ervaren:

  • Rouw bij verlies van een huisdier
  • Rouw bij verlies van een baan of een onderneming
  • Rouw bij een miskraam
  • Rouw bij het verbreken van een relatie
  • Rouw na plotseling overlijden
  • Rouw na zelfdoding
  • Rouw na een misdrijf
  • Rouw na ziekte
  • Rouw bij dementie

Het betekent dat jij langzaam went aan het idee van het verlies en dat jij de nieuwe situatie langzaam begrijpt. Dit lijkt makkelijk gezegd, maar leren omgaan met rouw en verlies kan erg moeilijk zijn. Rouwen is alleen mogelijk op jouw manier, geen rouwproces is hetzelfde! Wel is het belangrijk dat je geholpen kan worden bij het proces. Het ontdekken wat voor je werkt in troost, zelfzorg, vergeving en herstel van je eigen emotionele belevingswereld is van groot belang tijdens het proces.

Rouw in een aantal fases

Fase 1 – Het aanvaarden van het werkelijk verlies
Tijdens deze fase zal een rouwend persoon realiseren dat iemand er niet meer is en niet meer zal terugkomen. Deze fase wordt vaak als zwaar ervaren en kost bij veel mensen veel tijd. Tijdens de dagelijkse taken als boodschappen doen of bij iemand op visite kan een grote leegte geven als je dierbare niet meer aanwezig is.

Het helpt als mensen bij het proces van overlijden aanwezig zijn en actief kunnen bijdragen bij het afscheid nemen van de overledene. Belangrijk is dat er heldere informatie over de omstandigheden van de dood gedeeld worden met de nabestaande. Dat is een belangrijk element die kunnen helpen bij het verwerken van deze rouwfase.

Fase 2 – Ervaren van verlies in pijn en verdriet
Deze fase kenmerkt zich in het ervaren van de pijn van het verlies en het beseffen dat weglopen of het onderdrukken van de pijn en het verdriet niet mogelijk is. Recht door de pijn heen moeten gaan en de pijn moeten voelen lijkt dan nog de enige weg te zijn en kan als zeer heftig ervaren worden. Bij onderdrukking door middel van jezelf over de kop werken, alcohol of drugs zal het rouwproces enkel in de wacht zetten en zal later alsnog naar boven komen. Belangrijk is dat je niet wegloopt van de pijn en het verdriet die hoort bij het verlies en het rouwproces. Breng de pijn en het verdriet juist ter sprake bij mensen die je vertrouwt of laat je begeleiden door een professionele begeleider in rouwverwerking. Delen van uw gevoelens is een krachtig middel en je hoeft het niet alleen te doen!

Fase 3 – Aanpassen van de omgeving in het nieuwe NU
Deze fase staat in het teken met het verder gaan met het grote verlies/gemis inclusief alle herinneringen. Hoe gaat je toekomst eruit zien na het verlies? Welke tradities en gebeurtenissen blijven in stand na het verlies en welke worden een herinnering? Welke aanpassingen worden van mij verwacht en welke aanpassingen zijn goed voor mij om verder te kunnen leven na een groot verlies?  Belangrijk bij deze taak is het opbrengen van geduld voor het aanpassen en aanbrengen van vaardigheden die nodig zijn voor het aanpassen aan de omgeving om te werken aan het nieuwe NU.

Fase 4 Opnieuw leren houden van het leven en het verlies een plekje geven
De vierde fase staat in het teken om jezelf op emotioneel vlak een plaats geven in je eigen leven en de draad van het leven weer oppakken. Langzaam aan kan de emotionele energie die nodig was voor de rouw worden geïnvesteerd in andere dingen in je leven en de bestaande of nieuwe relaties. De pijlen richten zich geleidelijk steeds meer op de toekomst.

Let op! De bovenstaande fases kunnen ook tegelijk plaatsvinden of in een andere volgorde beleefd worden door een persoon die in rouw is. De fases kunnen ook in stukken terugkeren als je probeert in fase 4 te stappen dat fase 2 zich nog eens aandient in het verwerkingsproces. Psychosociale therapie kan ondersteunen bij het rouwproces en het bijdrage aan het vormen van een leven met zingeving na een groot verlies.

Lees ook:  Tips bij Rouwverwerking

Over Iñez van Boxtel

Iñez van Boxtel is adviseur, coach en psychosociaal therapeut voor jeugd en gezin. Zij is gespecialiseerd in het begeleiden en trainen van sociale vaardigheden en gedragsontwikkeling binnen de familiedynamiek. Traumatherapie en behandelingen voor angststoornissen. Tevens bewaakt zij bij familiebedrijven en ondernemers de familiebelangen tijdens de bedrijfsopvolging.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin