06-51796211 info@inezpire.nl

Eenzaamheid is een rotgevoel. Zorgen dat je onder de mensen bent kan soms even helpen. Maar voor wie zich vaak en sterk eenzaam voelt is dat niet genoeg. Eenzaamheid gaat niet vanzelf over en is een heel ander gevoel als een moment ervaren van bewust alleen zijn. Eenzaamheid kan als een hoge dikke onzichtbare betonnen muur aanwezig zijn in iemands leven. Een gevoel van eenzaamheid kan IEDEREEN overkomen. Aan eenzaamheid kun je meestal wat doen. Bijvoorbeeld door te proberen nieuwe contacten aan te gaan. Of door bestaande contacten te verbeteren. Is dit makkelijk? Voor de een misschien, maar voor veel mensen niet. Het is een kwestie van volhouden en vaak meerdere stappen zetten – tot de juiste stap gevonden is.

Zelf aan de slag

Eenzaamheid is iets waar je zelf mee aan de slag moet gaan. Hulp van de omgeving kan helpen, maar uiteindelijk moet je zelf proberen de eenzaamheid te doorbreken en uitzoeken wat voor jou werkt. Zonder eigen inzet en motivatie lukt het niet. Al is het alleen maar omdat anderen van buitenaf niet kunnen zien dat je je eenzaam voelt. De eerste stap is en blijft hulp vragen . Beter leren omgaan met eenzaamheid kan verlichting geven en is helaas niet altijd op te lossen. Ook kan je doel zijn om te leren beter met eenzaamheidsgevoelens om te gaan.

Verwachtingen en gedachten

Je verwachtingen bepalen voor een deel je gevoelens van eenzaamheid. Mensen vergelijken hun eigen situatie vaak met die van anderen, met wat zij om zich heen zien. Toch is wat anderen over hun mooie leven naar buiten laten zien ook maar een deel van hun leven. Het stoppen met het vergelijken kan helpen. Soms helpt het om je eigen verwachtingen van sociale contacten onder de loep te nemen. Ligt de lat wat te hoog of is er een sociaal contact die je aanhoudt maar eigenlijk niet goed voelt?

Bewust worden en je mentaal voorbereiden op veranderen

De ervaring leert dat je om eenzaamheidsgevoelens te verminderen vaak iets moet veranderen. Het doorbreken van eenzaamheid is het doorbreken van bestaande patronen. In je situatie, je omgeving of bij jezelf.  Mogelijk helpt een gesprek met een psychosociale hulpverlener om gedachten te ordenen en je goed voor te bereiden in de stappen naar een verbetering in je sociale leven.

Hulp vragen

Wie zich eenzaam voelt, vindt het vaak moeilijk om hulp te vragen. Er rust een taboe op. Het is goed je te realiseren, dat het andersom vaak ook geldt: mensen die een helpende hand zouden willen toesteken, durven dit vaak niet kenbaar te maken. Eenzaamheid is voor veel mensen een lastig gespreksonderwerp. Toch, zo blijkt uit onderzoek, zijn veel mensen bereid om wat voor een ander te doen die zich eenzaam voelt. Hulp vragen  kan zich dus lonen!

Professionele hulp

Soms is het nodig professionele hulp op te zoeken. Omdat je je erg en misschien ook al lange tijd eenzaam voelt. Als je merkt dat je niet goed meer functioneert in je dagelijkse leven of als er gezondheidsklachten ontstaan. Waar kun je terecht?

Lichaamsgerichte Psychotherapie 

Deze vorm van therapie helpt je om weer in evenwicht te komen met je emoties. Het leert je  om de muur van eenzaamheid af te breken en bereid je voor op het leven wat achter de muur aanwezig is. Van angst naar nieuwsgierigheid en vertrouwen in de verandering van je eigen sociale leven.

Eén van de effectieve methoden is de kracht van een goede ademhaling. Een goede ademhaling helpt je om zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid te behouden en zelfs te verbeteren. Binnen de lichaamsgerichte psychotherapie leer je de ademhalingstechnieken die ondersteuning geven bij:

  • eenzaamheid
  • angst- en paniekaanvallen
  • boosheid en verdriet
  • gebrek aan energie / slapeloosheid
  • concentratie
  • depressieve gevoelens
  • hoofdpijn
  • stress

Meer informatie over het thema eenzaamheid en wat je ertegen kunt doen is ook te vinden op eentegeneenzaamheid.nl/dit-kun-jij-doen/